Свідки війни: як будували і відновлювали знамениті "Три щогли" та інші ЛЕП на Хортиці — Національний заповідник "Хортиця"
Виступ Січових козаків

Свідки війни: як будували і відновлювали знамениті "Три щогли" та інші ЛЕП на Хортиці

Свідки війни: як будували і відновлювали знамениті "Три щогли" та інші ЛЕП на Хортиці

Унікальні історичні фотографії будівництва та післявоєнної відбудови переходів ЛЕП на Хортиці, докладна розповідь про історію ЛЕП, які перетинають острів

Наприкінці 20х років XX століття, з початком будівництва Дніпровської ГЕС, багато місць нашого краю почали змінюватися до невпізнання. Величезна гребля, зупинивши течію Дніпра, стримала води могутньої ріки, і під товщею дніпровських вод зникли знамениті пороги. Вибухали стародавні гранітні скелі по берегах річки, на їх місці з'являлися дороги, електричні підстанції та масивні індустріальні споруди. Колись заповідні незаймані степи покривалися робітничими селищами та будмайданчиками.

Не обійшла стороною індустріалізація і нашу Хортицю. Через найбільший дніпровський острів стали споруджувати мости, які провели крізь Хортицю автомобільну дорогу та залізничні колії. Паралельно з будівництвом ДніпроГЕСу з'явилися і лінії електропередач, які повинні були передавати електроенергію від майбутньої гідроелектростанції в різні куточки міста, області та країни. Частина ліній, які планували побудувати, відповідно до планів повинні були пройти і через Хортицю. На одному з перших планів Дніпровського будівництва, що з'явилися ще в 20х роках минулого століття, зображені лінії електропередач, які від машинного залу ДніпроГЕСу йдуть через ще існуючу тоді піщану мілину в північній частині острова Хортиця, і йдуть далі через острів.

Перспективний вид головних споруд Державного дніпровського будівництва, перша черга, проект професора І.Г. АлександроваПерспективний вид головних споруд Державного дніпровського будівництва, перша черга, проект професора І.Г. Александрова

На той час існувало кілька можливих проектів, що відрізнялися в тому числі і розташуванням ліній електропередач, але у всіх випадках вони перетинали Хортицю, адже це був єдиний шлях перекинути високовольтні дроти з правого берега, де розташовувався машинний зал ГЕС, на лівий берег, де будувалися промислові гіганти Запоріжжя - головні споживачі електроенергії станції.

Вид острова Хортиця в одному з проектів
Вид острова Хортиця в одному з проектів

На початку 30х років, разом з будівництвом ДніпроГЕСу, почалося зведення ліній електропередач. Тут і там піднімалися над землею величезні металеві опори.

Спорудження опори лінії електропередач Свірського типу - одного з найстаріших проектів ЛЕП напругою 154 кВ
Спорудження опори лінії електропередач "Свірського" типу - одного з найстаріших проектів ЛЕП напругою 154 кВ

Вже в 1932 році на Хортиці з'явилася ціла мережа ліній електропередач, яка перетнула острів через північне скелясте узбережжя з боку правого берега.

1932 рік, натягування проводів на опори, фото зроблено з боку підніжжя нинішнього кургану з флагштоком біля Музею козацтва, вид на правий берег
1932 рік, натягування проводів на опори, фото зроблено з боку підніжжя нинішнього "кургану" з флагштоком біля Музею козацтва, вид на правий берег

Далі лінії йшли до східного узбережжя острова в район Совутиної скелі. На жаль, давня скеля, в якій навіть колись була печера, і біля якої знаходилося стародавнє скіфське городище, піддається негативному втручанню ще з початку ХХ століття. Ще в 1900 році тут був розроблений один з перших гранітних кар'єрів, сліди від якого видно і сьогодні.

Тепер, на початку 30х років, на скелі розміщувалися ще й лінії електропередач. Тут вони повинні були перейти велику перешкоду - русло Нового Дніпра. Оскільки ширина річки в цьому місці немаленька, а в майбутньому цим руслом планували відкрити масове судноплавство, з'явилося досить складне завдання. Необхідно було перекинути дроти через річку, піднявши їх на достатню висоту над водою для достатнього габариту провисання, при якому судна не наближалися б до дротів занадто близько. Щоб забезпечити такі умови, на кожному з берегів необхідно було підняти дроти дуже високо. Розрахунки показали, що в точках кріплення дроти повинні будуть піднятися більш, ніж на 100 метрів над поверхнею води!

Рішенням такого завдання стало спорудження величезних перехідних опор, які встановлювалися на високий скелястий берег на Хортиці і на лівому березі навпроти. Висота скель дозволила трохи зменшити висоту споруд - проектна висота опор склала "всього" 75 метрів. Навіть на сьогоднішній день такі споруди виглядають гігантськими, а на той час це було справжнє інженерне диво. Так стали народжуватися знамениті "Три щогли". Опори отримали назву "ПС" - "Перехідна Спеціальна". Це єдиний реалізований проект таких опор, інших таких немає більше ніде.

1932 рік, спорудження перехідної щогли
1932 рік, спорудження перехідної щогли

Опори з деталей збирали прямо на місці їх установки. На певному етапі, коли частина опори була зібрана, її піднімали, і продовжували збирати в "підвішеному" стані.

Май 1932 року, продовження монтажу однієї з щогл
Май 1932 року, продовження монтажу однієї з щогл

Високі металеві стріли утримували опору в нахиленому положенні, а в цей час робітники продовжували збірку, нарощуючи щоглу.

23 травня 1932 року, збірка першої лівобережної щогли
23 травня 1932 року, збірка першої лівобережної щогли

Коли опора була практично в зборі, починався один з найбільш вражаючих етапів споруди переходів - підняття опори в робоче положення.

Червень 1932 року, підняття першої опори на острові Хортиця, на дальньому плані - вже змонтована лівобережна опора
Червень 1932 року, підняття першої опори на острові Хортиця, на дальньому плані - вже змонтована лівобережна опора

Підняття щогли, малюнок
Підняття щогли, малюнок

Допоміжні стріли, які утримували опору на численних тросах, опускалися на землю, і за допомогою такого важеля опора піднімалася, і ставала на фундаменти в пази.

26 червня 1932 року, монтаж щогли на Совутиній скелі, острів Хортиця
26 червня 1932 року, монтаж щогли на Совутиній скелі, острів Хортиця

Решта робіт зі збору та підготовки опори до роботи виконувалася вже в вертикальному положенні.

1932 рік, встановлена перехідна щогла ЛЕП висотою 75 метрів
1932 рік, встановлена перехідна щогла ЛЕП висотою 75 метрів

Такий самий процес повторювався для кожної опори.

10 жовтня 1932 року, встановлення перехідних опор триває, на опорі праворуч вже змонтовані ізолятори, електричні дроти й грозозахисні троси
10 жовтня 1932 року, встановлення перехідних опор триває, на опорі праворуч вже змонтовані ізолятори, електричні дроти й грозозахисні троси

У 1933 році роботи зі встановлення ліній електропередач завершуються, всі лінії готові до передачі енергії від ДніпроГЕСу до споживачів.

1933 рік, перехідні опори через Старий Дніпро з правого берега на Хортицю
1933 рік, перехідні опори через Старий Дніпро з правого берега на Хортицю

До речі, "Три щогли" спочатку було не по 3, а по 4 на кожному березі. Куди ж поділися четверті? Розгадка - події, які сталися через 10 років після будівництва ДніпроГЕСу. Почалася Друга світова війна, через деякий час місто було окуповане нацистами. У 1941 році, відступаючи, радянські війська підривають ДніпроГЕС, але електроопори при цьому залишаються цілими. На фотографіях часів окупації 4 щогли все ще стоять на місці.

Фото часів окупації: міст Стрілецького зруйнований, 4 щогли на Хортиці продовжують стояти
Фото часів окупації: міст Стрілецького зруйнований, 4 щогли на Хортиці продовжують стояти

Але при відступі німці знову наносять безліч руйнувань: вони підривають ДніпроГЕС і мости Стрілецького, які встигли відновити за час окупації, і на цей раз встигають підірвати і частину ліній електропередач, дроти і троси вивозять. Переживши практично всі воєнні роки, щогли не витримують фінального протистояння, і виявляються повністю зруйнованими.

5 жовтня 1945 року, зліва - зруйнована 4-та щогла, праворуч - початок відновлення 1-ї, Совутина скеля, острів Хортиця
5 жовтня 1945 року, зліва - зруйнована 4-та щогла, праворуч - початок відновлення 1-ї, Совутина скеля, острів Хортиця

У 1945 році починається відновлення переходів ЛЕП через Дніпро. Першими відновлюють по одній опорі з кожного берега, які вище за все за течією.

5 жовтня 1945 року, в балці Совутиній лежить зруйнована щогла, а на Совутиній скелі починають відновлювальні роботи
5 жовтня 1945 року, в балці Совутиній лежить зруйнована щогла, а на Совутиній скелі починають відновлювальні роботи

Відновлення опор проводилося за старим проектом кінця 20х років, з невеликими змінами і доробками.

5 жовтня 1945 року, робочі відновлюють щоглу на Хортиці на тлі зруйнованого ДніпроГЕСу
5 жовтня 1945 року, робочі відновлюють щоглу на Хортиці на тлі зруйнованого ДніпроГЕСу

До речі, зверніть увагу на залишки зруйнованої опори в лівій нижній частині фото, наведеного вище. У 2013 році під час прогулянки в районі урочища Сагайдачного була виявлена підозріла яма. На її дні, на глибині більше метра, виявилися ось такі металеві конструкції, які, судячи з усього, намагалися поцупити металісти. На жаль, через кілька днів вже не вдалося розглянути і дослідити конструкції більш детально, тому що вони зникли, швидше за все їх встигли вивезти і здати на металобрухт. Скоріше за все, тут були закопані фрагменти зруйнованих під час війни старих щогл - конструкції на сучасному та історичному фото дуже схожі.

Фрагменти зруйнованих щогл, викопані металістами, 2013 рік, фото Михайла Криволапова
Фрагменти зруйнованих щогл, викопані металістами, 2013 рік, фото Михайла Криволапова

Як і на початку 30-х років, після війни опори збирали на місці монтажу, а потім піднімали падаючими стрілами.

5 жовтня 1945 року, відновлення опори на острові Хортиця
5 жовтня 1945 року, відновлення опори на острові Хортиця

Падаюча стріла, встановлена біля уступу Совутиної скелі, острів Хортиця, 05.10.1945 р.
Падаюча стріла, встановлена біля уступу Совутиної скелі, острів Хортиця, 05.10.1945 р.

1945 рік, початок підняття відновленої опори
1945 рік, початок підняття відновленої опори

Багато проміжних опор, а також перехідні опори через Старий Дніпро, під час війни вціліли. Це означає, що вони стоять тут ще з початку 30-х років і до цього дня!

1945 рік, вид з правого берега на північну частину Хортиці, переходи через Старий Дніпро не зруйновані
1945 рік, вид з правого берега на північну частину Хортиці, переходи через Старий Дніпро не зруйновані

У 1945-46 роках перші щогли переходу через нове русло Дніпра були встановлені.

1945-46 рр, вид з Хортиці на зруйнований міст Стрілецького, на дальньому плані на Совутиній скелі вже стоїть перша щогла, фото надав Юрій Лущенко
1945-46 рр, вид з Хортиці на зруйнований міст Стрілецького, на дальньому плані на Совутиній скелі вже стоїть перша щогла, фото надав Юрій Лущенко

Протягом наступних кількох років безперервно велися відновлювальні роботи на Дніпровській ГЕС і всіх прилеглих лініях електропередач.

23 серпня 1946 р відновлення проміжної опори Свірського типу, зруйнованої в роки війни
23 серпня 1946 р відновлення проміжної опори "Свірського" типу, зруйнованої в роки війни

У 1947-49 роках відновлювали наступні щогли на переходах через Новий Дніпро.

1947-48 р, відновлення другої щогли на Совутиній скелі на Хортиці, фото з архіву АТ СПКТБ Запоріжгідросталь
1947-48 р, відновлення другої щогли на Совутиній скелі на Хортиці, фото з архіву АТ "СПКТБ" Запоріжгідросталь"

З чотирьох опор на кожному березі було відновлено по три. З тих пір у нас не "Чотири", а "Три щогли".

50-ті роки XX століття, Три щогли на Совутиній скелі
50-ті роки XX століття, "Три щогли" на Совутиній скелі

У 1960 році поряд з "Трьома щоглами" були споруджені великі трубчасті перехідні опори нової лінії напругою 330 кВ. Ці опори трохи нижче "Трьох щогл" - їх висота становить 62 метри. Що ж сталося з четвертими щоглами, зруйнованими під час війни, і так і не відновленими? Від них залишилися фундаменти, знайти їх можна і сьогодні.

Один з фундаментів четвертої щогли на Хортиці
Один з фундаментів четвертої щогли на Хортиці

На деяких фундаментах збереглися і залишки самих опор.

Фрагмент опори на фундаменті
Фрагмент опори на фундаменті

За величиною вигину товстих металевих пластин, що колись служили частиною опори, можна уявити собі масштаби руйнівної сили, яка змусила цих гігантів впасти на землю.

Залишок четвертої щогли на фундаменті
Залишок четвертої щогли на фундаменті

Заклепки, болти і гайки, що залишилися всередині, допомагають нам детально вивчити конструкцію опор, і розгледіти, як вони збиралися.

Залишки опори
Залишки опори

В цілому, після відновлення в 40х роках ХХ століття тут мало що змінилося. З тих пір капітальні роботи на опорах не проводилися, і лише іноді, раз на кілька років, на них оновлюють біло-червону фарбу. Ще одна відмінність - з часом одна з ліній зникла з тієї опори, яка стоїть нижче за все за течією.

Вид Трьох щогл в 50х роках ХХ століття: зверніть увагу на праву лінію лівої опори
Вид "Трьох щогл" в 50х роках ХХ століття: зверніть увагу на праву лінію лівої опори

Сучасний вигляд опор: одна лінія відсутня
Сучасний вигляд опор: одна лінія відсутня

Низькі кінцеві опори, які приймають на себе майже всю навантаження від проводів над річкою і беруть участь в їх натягуванні, також були зруйновані під час війни і відновлені наприкінці 40х років за старим проектом.

Кінцеві опори на Хортиці в тумані
Кінцеві опори на Хортиці в тумані

Що ж стосується проміжних опор, особливо тих, які стоять і сьогодні на Хортиці, то багато з них пережили війну без пошкоджень, і продовжують працювати вже восьмий десяток років. Тут, на Хортиці, ми можемо побачити, як виглядали ЛЕП в далекі часи, коли будувався ДніпроГЕС. З тих часів нам дістався і "екзотичний" клас напруги 154 кВ - привезли його сюди американці разом з обладнанням General Electric, і цей клас напруги залишається в Дніпровській електроенергетичній системі і сьогодні.

Проміжні опори на засніженій Хортиці
Проміжні опори на засніженій Хортиці

Але були на Хортиці і інші лінії електропередач, від яких сьогодні можна не помітити і сліду. Однією з таких історичних ліній стала побудована в першій половині ХХ століття лінія напругою 35 кВ. Подивившись на стару карту, можна помітити, що в районі балки Торгова Бухта (урочище Вирва) і балки Наумової на Хортицю переходить ЛЕП.

ЛЕП в районі Наумової балки на мапі 70х років (шлях лінії відзначений червоними стрілками)
ЛЕП в районі Наумової балки на мапі 70х років (шлях лінії відзначений червоними стрілками)

Сьогодні тут немає такої лінії, і щоб побачити, якою вона була, звернемося до старих фотографій часів ХХ століття. А ось і знахідка - лінія з цікавими дерев'яними опорами!

1982, район скелі Рогози, вид з Хортиці, фото з архіву Володимира Сидорина
1982, район скелі Рогози, вид з Хортиці, фото з архіву Володимира Сидорина

Зараз на цьому місці можна виявити сліди від колись існуючої лінії - на Вирві біля скелі можна знайти залишки фундаментів однієї з опор (вона стоїть праворуч на фото вище), навпроти цього місця на Хортиці зараз стирчать із землі залізобетонні стовпи - залишки опор все тієї ж лінії. Далі на Хортиці є залишки просіки на маршруті існуючої колись ЛЕП. Простежимо на карті за ходом лінії по острову, і виявимо, що вона перетинає балку Велика Молодняга, а далі переходить нове русло Дніпра:

Продовження руху старої ЛЕП по Хортиці (шлях ліній відзначений червоними стрілками)
Продовження руху старої ЛЕП по Хортиці (шлях ліній відзначений червоними стрілками)

Недалеко від нинішніх Трьох щогл, трохи на північ від кладовища, лінія переходить Дніпро, причому, судячи з карти, одна з опор стоїть на невеликій скелі між насипною греблею шлюзу і островом Хортиця. На фотографії 50-х років це добре видно!

1950ті роки: ЛЕП на дерев'яних опорах (обведені червоним) перетинає Дніпро через невелику скелю (зліва)
1950ті роки: ЛЕП на дерев'яних опорах (обведені червоним) перетинає Дніпро через невелику скелю (зліва)

Через деякий час частина лінії перейшла з дерев'яних опор на металеві, розподіл на стару та нову ділянки добре видно на карті (див. вище - 2 червоних стрілки на карті через русло Дніпра). Ось на цьому фото добре видно старі і нові опори:

1964 рік, вид на нові металеві опори лінії 35 кВ з лівого берега, попереду - насипна дамба шлюзу і острів Хортиця, зліва - стара дерев'яна опора, фото Георгія Осиповича
1964 рік, вид на нові металеві опори лінії 35 кВ з лівого берега, попереду - насипна дамба шлюзу і острів Хортиця, зліва - стара дерев'яна опора, фото Георгія Осиповича

Далі лінія йшла на лівий берег, і навіть перетинала проспект в районі вул. 12 квітня:

Лінія 35 кВ перетинає проспект в районі вул. 12 квітня, 1957 рік, фото Віктора Воробйова
Лінія 35 кВ перетинає проспект в районі вул. 12 квітня, 1957 рік, фото Віктора Воробйова

Сьогодні цієї ЛЕП більше немає, і нагадує про неї лише самотня опора на правому березі, на вул. Істоміна (див. Яндекс-Панорами, зараз дротів на опорі вже немає).

Була на Хортиці і ще одна високовольтна лінія на дерев'яних опорах. Проходила вона з правого берега в районі старої водокачки (навпроти турпляжу), а на Хортиці перетинала верхів'я балки Генералки і йшла в бік нинішньої зупинки "ЦІМЕТ".

Лінія через балку Генералку на карті 70х років, шлях лінії відзначений червоними стрілками
Лінія через балку Генералку на карті 70х років, шлях лінії відзначений червоними стрілками

На аерофотознімку 66го року видно просіку, вона і сьогодні не до кінця заросла, а на місці старої лінії проходить стежка.

Та ж ділянка місцевості на аерофотознімку 1966 року, чітко видно просіку для лінії електропередач
Та ж ділянка місцевості на аерофотознімку 1966 року, чітко видно просіку для лінії електропередач

На відміну від попередньої обговорюваної лінії, від цієї залишилося більше реальних свідчень її існування. Біля старої водокачки на правому березі стоїть одна з уцілілих опор. Арматура, що збереглася на ній, датується кінцем 20х років ХХ століття - це справжній раритет!

Раритетна опора на правому березі
Раритетна опора на правому березі

На Хортиці, на стежці, яка пройшла на місці старої лінії, зустрічаються залізобетонні стовпи, що стирчать із землі - колись вони зміцнювали опори, що стояли тут. А ближче до зупинки ЦІМЕТ, у лісі, збереглися навіть кілька опор. Зараз на них розміщується лінія з меншою напругою - 10 кВ.

Одна зі збережених опор на Хортиці
Одна зі збережених опор на Хортиці

Дерев'яна опора старої лінії на Хортиці
Дерев'яна опора старої лінії на Хортиці

Ось так дійшла до наших днів історія тих далеких часів, коли тільки починалася електрифікація. Негармонійно вписавшись в навколишній ландшафт, продовжують стояти на легендарному острові залізні гіганти, що несуть енергію кудись у далечінь, крізь кілометри лісів і степів, через річкові русла і довгі лабіринти міських вулиць. Це - ще одна сторінка в багатовіковій історії нашого краю, частина тієї історії, до якої і сьогодні може доторкнутися кожен. І, можливо, наступного разу, проходячи повз них - мовчазних гігантів-свідків війни, ви згадайте ці знімки, і, закривши на мить очі, зможете уявити собі ті хвилюючі історичні моменти, які назавжди залишилися в літописі новітньої історії нашої Хортиці.

Олексій Толмачов

У матеріалі використані фотографії з Центрального державного кінофотофоноархіву імені Г.С. Пшеничного, фото з фондів Запорізького обласного краєзнавчого музею та Національного заповідника "Хортиця", знімки з особистих архівів Володимира Сидорина і Юрія Лущенко, фото з архіву АТ "СПКТБ" Запоріжгідросталь", матеріали сторінки "Атипове Запоріжжя", сучасні фото Михайла Криволапова і Олексія Толмачова, а також фото Георгія Осиповича та Віктора Воробйова, надані редакцією газети "Індустріальне Запоріжжя - Панорама".

Мобільний додаток

Мобільний додаток

Android-додаток включає в себе інтерактивну карту-путівник Хортицею з можливістю навігації, докладні описи пам'яток, розклади транспорту, та безліч інших корисних функцій

Дізнатись більше

Як дістатись на Хортицю?

Дізнайтесь, як доїхати на Хортицю максимально швидко й ефективно. Вашій увазі пропонується схема проїзду, список маршрутів громадського транспорту, розклад руху автобусів і електричок.

Як доїхати на Хортицю?

Куди піти

Під час Великої вітчизняної війни для сполучення між берегами була створена тимчасова залізнична гілка

Цікавий факт

На острові Хортиця знаходиться близько 5 діючих джерел, і десятки ключів і струмків з прохолодною підземною водою. Влітку ця подарована природою хортицьких земель вода рятує мандрівників від спеки.

Прокат велосипедів на Хортиці

Корисна інформація

Етнічні флейти myflute.org

Хортиця – чудове місце для єднання з природою, медитації, духовного саморозвитку. Природа острова – ідеальне місце, де можна пограти на флейті – інструменті, що єднає людину та Природу. Оберіть флейту вашої мрії, й візьміть її з собою на природу! Спеціально для любителів острова Хортиця – кращі флейти від запорізького майстра! Заходьте на наш сайт – myflute.org і знайдіть флейту вашої мрії!

Перейти на сайт