Залишки залізниці — Національний заповідник "Хортиця"

Гід по Хортиці у вас в кишені

Мобільний додаток

  • Працює будь-де без доступу до мережі!
  • Ілюстровані розповіді про понад 150 цікавих місць, пам’яток історії та природи
  • Пішохідні, велосипедні та автомобільні маршрути між будь-якими точками
  • Навігація, пошук та всі об’єкти інфраструктури

Завантажити з Google Play

Виступ Січових козаків

Залишки залізниці

Залишки залізниці

Під час Другої світової війни, через руйнування мостів Стрілецького, для залізничного сполучення між берегами була створена тимчасова залізнична гілка, що проходить через південну частину острова Хортиця. Мости Стрілецького, які стояли на місці нинішніх мостів Преображенського, були підірвані на початку війни, в 1941 році. Під час німецької окупації німці відновили верхній (залізничний) ярус цих мостів, і таким чином налагодили залізничне сполучення між берегами. У 1943 році, при вигнанні ворога з наших земель, радянські військові в героїчному бою змогли підірвати відновлені німцями мости.

14 жовтня 1943 ворог був вигнаний із Запоріжжя, і до кінця грудня тривали бої за острів Хортиця і правий берег. Відразу після вигнання німців з території Хортиці і правого берега, почалося спорудження тимчасових мостових переходів, які дозволили б на час відновлення основних мостів налагодити залізничне сполучення Запоріжжя з Нікополем. На лівому, правому березі і на острові Хортиця було споруджено насип, прокладено 14 кілометрів залізничної колії, а через обидва русла Дніпра побудовані тимчасові мости загальною довжиною тисячу вісімсот вісімдесят шість метрів. Перед початком будівництва саперами було знешкоджено 10 000 мін.

Будівництво насипу на острові Хортиця велося вручну. Південна частина дамби з'єднувалася з дерев'яним мостом через плавневі протоки і Дніпро, довжина цього моста склала 1330 метрів. Цей міст щодня виростав на 30 метрів у довжину. Другий міст, що з'єднував західну частину насипу на острові Хортиця з правим берегом, мав довжину 556 метрів, і був побудований всього за 12 днів! Вже на початку 1944 року на новій залізничній гілці вирушили в дорогу перші вагони з військовими вантажами. Після закінчення війни цей шлях ще довго служив основною транспортною артерією між Запоріжжям і Нікополем, і функціонував до закінчення будівництва нових мостів – залізобетонних мостів Преображенського, на місці зруйнованих мостів Стрілецького. Тимчасову залізничну колію розібрали в грудні 1952 року.

Багато часу пройшло з тих пір, але і сьогодні на Хортиці можна спостерігати залишки цього тимчасового шляху. У південно-західній частині Хортиці, там, де закінчується степ і починаються плавні, підходить до берега добре помітний земляний насип, порослий травами. Майже біля самого берега видно залізобетонні опори, які колись служили початком моста через Старий Дніпро.

Далі насип йде вглиб острова, на схід, і, пройшовши близько 500 метрів, повертає праворуч, на південь. Самий насип не дуже помітний, оскільки його висота в цих місцях значно зменшується. Але тут можна дуже добре відчути наявність під шаром ґрунту і піску старих дерев'яних шпал. Ґрунтова дорога, яка відгалужується на південь від великої автодороги в бік поселення Протолче – це і є шлях старої залізниці. Тут добре простежується хвилястість шляху, а подекуди після дощів й прозирають на поверхню дерев'яні шпали, що збереглися ще з військових часів! Тут на шляху ви зустрінете залишки хутора Гвардійського, названого на честь гвардійців, які охороняли цю залізницю. Зараз від нього залишився покинутий фундамент і бетонна електроопора, яку можна помітити на захід від дороги. Біля південного кордону меморіально-туристичного комплексу "Протолче", на початку плавнів, дорога знову переходить на насип, що перетинає плавневі озера і протоки. Зараз по ній проходить екскурсійна стежка в заповідні плавні Хортиці.

Довжина цієї частини дамби – 650 метрів, ширина – до 10 метрів, висота – до 5 метрів. Спорудження насипу в південній частині Хортиці змінило плавневий ландшафт - озеро Осокорове розділилося на дві частини: другу, північно-східну частину назвали озером Качиним. Крім того, в плавнях утворилися нові острівці і півострівці, змінили шлях деякі протоки. Дамба була обрамлена гранітними каменями, які з часом розібрали на будівництво нових споруд на Хортиці.

Дізнатися подробиці про процес будівництва і побачити, якими були тимчасові мости, ви можете в детальній розповіді про тимчасову залізниці в нашому Блозі.

 

Показати цей об'єкт на карті

Гід по Хортиці у вас в кишені

Мобільний додаток

  • Працює будь-де без доступу до мережі!
  • Ілюстровані розповіді про понад 150 цікавих місць, пам’яток історії та природи
  • Пішохідні, велосипедні та автомобільні маршрути між будь-якими точками
  • Навігація, пошук та всі об’єкти інфраструктури

Завантажити з Google Play

Кемпінг Сагайдачний

RocknRope: роупджампінг, скелелазання, естремальні експедиції

Теплоходные экскурсии и аренда теплохода в Запорожье от компании Речной Трамвайчик

Куди піти

Унікальна пам'ятка археології - кам'яне святилище, побудоване 5 тисяч років тому і перебудоване в скіфський час

Цікавий факт

У минулому, в часи особливо сильної засухи, острів Хортиця з'єднувався з лівим берегом Дніпра численними піщаними косами, за якими можна було легко потрапити на острів і назад на берег. В даний час такого не спостерігається, тому що рівень води в Дніпрі став на 1.5 метра вище після побудови Каховської ГЕС, а по Дніпру проходить фарватер, який щорічно розчищають.